FISH!



Jag har lånat hem en bok från jobbet som heter Fisk! Det ursprungliga namnet är "Fish!".
Känner ni till den?
Den handlar om vilken inställning man har till sitt arbete och hur mycket man engagerar sig i att göra SITT bästa för att öka trivseln och effektiviteten.

Jag har inte hunnit öppna den ännu men ser fram emot det.
Nu tycker inte jag att jag bidrar till dålig stämning eller ineffektivitet på min arbetsplats och jag kan säga att det egentligen inte finns någon här, på FordonsData, som gör det.

Men när man lär sig något nytt eller kommer till insikt av olika slag, så är det lätt att bära med sig och föra det vidare.

Men det ÄR tufft att bibehålla sitt stora leende när en kollega dänger luren i örat på en eller fräser till som en nypåsatt kissemiss.  Man tappar också modet när man hör skitsnacket eller ser hur folk fryser ut varandra.
Eller när kollegor gör allt för att undslippa tunga arbetsuppgifter, då blir man halvt galen.
Eller chefer som inte kan styra sin personal med uppmuntran och beröm utan som istället vill bevaka mer genom att sätta upp kameror på toa för att kolla om någon snor toapapper.
Jo det har hänt, men han fick aldrig lov att göra det.

Jag har sett många fall där personalen betett sig vidrigt. Mobbat, smusslat, snott, baktalat, surat, ignorerat kunder, bråkat med kunder, bråkat med kollegor inför kunder. En av de värsta kollegorna jag haft är butikschef och totalt pantad i roten. Hon kunde (kan) ignorera kunder en hel dag. Bemöta dom med ren arrogans eller bara brist på intresse. Ett leende kostar alldeles för mycket av henne så det fick man fan dra ur kvinnan.

En annan, hon snackade så mycket skit så hon knappt hann ifatt sig själv. Mig hatade hon plötsligt. Från en dag till en annan. När det sedan uppdagades att JAG inte hade med saken att göra, den saken som gjorde henne upprörd, så vart hon istället sur på den skyldige OCH fortsatte hata mig. Hon bara hatade den tjejen.

Ja, jag inser hur tramsigt det låter att dra upp sånt här. Men det går av bara farten ibland. Jag har till och med lust att skriva ut namn på de skyldiga men jag låter bli :)

Nu ska jag trösta knyttet som har kärleksproblem.♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0