Who´s da man?

HE´S da man!!!



Jag har tänkt mycket på familjeliv de senaste dagarna nu när jag varit gräsänka. Inlägget om barn fick mig att tänka till ännu mer och känna att, nä det där är inget jag längtar efter alls. Oavsett hur livat och glatt det kan vara med barn.

En annan del är ju pappor, mannen i hemmet, den äkta maken (för vissa).
Själv har jag inga problem med min man, han är den som städar mest, lagar mat allt som oftast, går ut med hunden, tvättar, slänger sopor och betalar räkningar. Han är bra.

Men sen har vi alla andra saker som ska göras. Sånt som en barnfamilj har tio gånger MER av än vad vi har.
Där blir läget plötsligt akut.
En kvinna, en man och två barn.

Det finns två agendor: den sociala agendan och hushållsagendan. Eller tre? Ens alldeles privata agenda?
Eller "privat" försvinner ut genom fönstret när man skaffar barn?
Ja så verkar det så vi stryker den tredje.


Hushållsagendan: diska, laga mat, damsuga, damma, skrubba badrum, skrubba innuti skåp, sortera vinter- och sommarkläder, kolla vad som behöver handlas, handla maten, tvätta, hänga upp, vika ihop, stoppa in på rätt stället, bädda, byta sängkläder, sy i namnlappar i barnens kläder, kläder inhandlas till hela familjen, toapapper fyllas på, skaka mattor, torka skåpsluckor, torka köksstolar, tvätta fönster, plocka grejjer, plockaplockaplocka. Betala räkningar.
Fixa frukost, planera matsedel, bada barn.......och   så   vidare!

Den sociala agendan: Planera semestern. Kolla vilken fösäkring som är bäst och skaffa den. Ungen ska byta dagis, till vilket? Lappar från skolor ska fyllas i, födelsedagspresent till grannens unges kalas inköpas. Tider hållas till doktor, kvartsamtal, föräldramöte, balett, basket, innebandy, frissan för hela familjen, fotografering, middag hos någon släkting, tandläkare. Någon ska sova över, någon ska sova borta. Hämtning och lämning.

Jag behöver inte göra listorna längre än så för att ni ska se skillnaden.
Män väljer gärna sånt som syns och ger utdelning. Diska, laga mat, plocka av köksbordet, damsuga och gärna lämna kvar damsugaren på golvet så det SYNS att han gjort något. Det är ungefär vad de klarar av från hushållsagendan. Sällan väljer något från den sociala agendan.

Bygga lekstuga till barnen ger högsta poäng och ger honom något att återkoppla till i minst tio år framöver om du grälar på honom.

Män är experter på att göra en sak de annars aldrig gör, som tvätta, sen ringer de gärna och talar om det. Sen går de hemma och sprätter stolt som det vore en tuff utmaning. Inte fan ser jag en kvinna stolt berätta att hon vikt in den tvättade tvätten, skrubbat badkaret, köksväggarna, rensa kylen på mögliga grönsaker, packat ner barnens vinterkläder eller något annat som inte syns direkt? Men de förväntas göra det, för de är " så duktiga på att hålla allt i huvudet, de kommer ihåg sånt"
Utöver sina två jobb "kommer hon ihåg". För att hon vill eller för att hon måste?
Måste, säger männen, "hon blir ändå inte nöjd om det inte blir gjort på hennes vis".

Känner ni igen er? Ni tjejer med man och barn?
Jag hör skitsnacket. Så länge resultatet blir bra får det utföras hur som helst.
För varför ska ni nöja er med något MINDRE bra? Det nästa bästa?
Om de (männen) damsuger, varför damsuger de RUNT soffan, sängen, köksbordet?
Svaret brukar vara: glömde, tänkte inte på det, orkade inte.
Men kvinnor, tjejer (låter trevligare) de orkar inte heller, men de måste, om de inte vill leva i en skithåla med klibbga och grusiga golv.
Männen glömmer, orkar inte, har mycket att tänka på just nu.
Kvinnor däremot, de har en inbyggd agenda, oändligt med ork, de kan jonglera med jobbet HEMMA och jobbet UTANFÖR hemmet.
Evolutionen skyller många män på.
De är gjorda för att jaga, skydda familjen. Å så slår de sig för bröstet.

Kvinnor tar hand om det "lilla, kring elden"

Är det sånt här jag ska längta efter menar ni?
Jag ska vilja ha allt det här? 
Barn och ett helvete på jorden?

Sen ska jag fejkle med stora icakassar under ögonen, inför vänner och kollegor om hur bra jag har det och hur lycklig jag är över mina barn och min man??

Jag har tur som får välja bort det.

Nu ska jag slänga ihop mat, sätta mig och äta framför tvn, kanske somna en stund, sen duscha, pilla med håret, rota i smyckeslådan för att det är kul.
Färga ögonbryn, kolla kläder....jag har tid och ork till sånt. :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0