Retorik



Knugen är, som vi alla vid detta laget hört, rätt värdelös på att tala inför människor.
Kan det ha att göra med hans dyslexi?
Jag känner bara en med dyslexi men han pratar inte som han läser.
Vilket Knugen gör.

Ja, jag vet att ämnet kanske inte intresserar er, men JAG tycker faktiskt det är kul!
Men tyvärr har jag inte kommit på förrän IDAG att jag skulle kunna arbeta med retorik.
Frågan är bara hur jag tar mig dit?

Jag trivs att stå framför människor och tala, undervisa eller diskutera.
Jag gillar att iaktta politiker och andra offentliga personer när de argumenterar och gestikulerar, lyssna på deras flöde och hitta deras brister.
Som våra aktuella politiker, ta Mona, hon låter alldeles för dryg när hon talar. Med sin stockholmsdialekt och sitt långsamma tal blir det tyvärr fel och låter förlöjligande. 



Eller Maud, hon kör på som en sportkommentator men det gör att hon låter engagerad istället för överlägsen.
Vår stackars Statsminister däremot, han är torr som ett avlidet vindruvslöv.
Han hade nog en jävlig dag när han monotont drog ett långt, tråkigt och allvarligt tal.
Med den tråkiga rösten avslutade han med att, utan minsta leende, säga: Tiden går fort när man har roligt.

Och roligt har vi nästan jämt.
Nu ska jag sova, fångad av en stormvind.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0