Lantisar...ni är lantisar!

Jag är själv född i Skåne, Malmö och spenderade mina första sju levnadsår här.
Men sen ville morsan vidare och jag växte sedemera upp i U-V utanför vår huvudstad.
Mycket finns det att tillägga om väsby och storstan men det jag vill ta upp idag är storstadsvett!!

När jag flyttade ner till Malmö igen förfärades jag först över hur butikspersonal saknade serviceanda och intresse, hur tråkiga de lät och såg ut. Sen upptäckte jag att människor på gatan såg lika sura, bistra och tråkiga ut. Ohjälpsama var de också.
Sen lade jag märke till hur osmidigt allt var. Det vart trängsel på platser där det inte ens pågick något. Det bara korkade igen. Det gör det fortfarande.



Folk stannar med barnvagnar, cyklar, bilar eller bara ståendes för att snacka lite skit med någon de känner.
Att folk sedan vill komma förbi skiter de fullständigt i.

Att komma först på bussen eller tåget verkar vara mer tävling än sunt förnuft. Man står i kö, man låter folk stiga av tåg och bussar innan man trycker sig fram.
 
Man håller upp dörrar och tackar när andra gör det.

Man flyttar sig från disken när man fått sitt kaffe på fiket, man står inte KVAR och dricker upp det där.

Om någon kånkar runt på en ryggsäck eller större bag så kan man enkelt ta ett steg åt sidan för att undvika kollision. Ni kan väl för fan sluta gå rakt in i väskan även om jag förstår att det är en protest från er sida och hur gärna ni vill visa att en stor väska är i vägen för er!!

Håll till höger.
Det är nåt sånt ni säkert hört förut.
Men vi skämtar inte när vi säger "håll till höger" då ni fyller på med " vi ses i dimman".
Att hålla till höger när man går, cyklar eller kör bil är ett bra knep att låta all trafik flyta smidigt. Så fort ett enda klantarsel yrar omkring på fel sida så blir det tvärstopp.

Ni tycker säkert att 08 stressar och visst, i storstan går allt lite fortare än här i........Malmö.
Men det kallas också E F F E K T I V I S E R I N G!!
Slå upp det ordet och försök att anamma det.
Kan vara nyttigt.

Era osmidiga lantisar.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1393830/Osmidiga-lantisar-laxas-upp.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0